بازخوانی ظهور امپراتوری عثمانی در خوانش خلدونی سید فرید العطاس

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.

2 گروه فلسفه، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 گروه فلسفه و کلام اسلامی،واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی؛ گروه جامعه‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.

4 گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/skh.2022.13119.1293

چکیده

بنابر دیدگاه فرید العطاس نظریۀ تشکیل دولت ابن ‌خلدون، ابزار فهم ظهور و سقوط بسیاری از دولت‌های پیشامدرن را فراهم کرده ‌است؛ به‌گونه‌ای­که‌ می‌توان دیدگاه او را در موارد خاص تاریخی به‌کار برد. ابن ‌خلدون تشکیل و زوال دولت‌ها را براساس نبرد دوری میان دو نوع جامعۀ بدوی و حضری تبیین کرده است. نظریۀ ابن ‌خلدون نظام اقتصادی ندارد. ازاین‌رو فرید العطاس کوشیده تا شیوه‌های تولید را از کارل مارکس گرفته و در نظریۀ ابن ‌خلدون وارد ‌کند. هدف این پژوهش تبیین ظهور امپراتوری عثمانی در خوانش خلدونی سید فرید العطاس است. روش این پژوهش اسنادی_کتابخانه‌ای است. بنابر یافته‌های پژوهش، که به شیوۀ توصیفی_تحلیلی به‌ دست آمده، امپراتوری عثمانی در نتیجۀ تعامل میان جوامع بدوی و حضری تأسیس شده و در این حوزه بحث از امپراتوری عثمانی مرتبط با مقدمۀ ابن‌خلدون است. بدین ‌روی فرید العطاس با بهره­گیری از چارچوب نظری ابن‌خلدون دربارۀ روابط میان شیوۀ تولید عشایری شبانی از یک سو و شیوه‌های تولید آسیایی و فئودال پره‌بندال از سویی دیگر بحث کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Reviewing the rise of Ottoman Empire in The khaldunian Seyed Farid Alatas’s reading

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Amin Roaya jazeh 1
  • Ali Moradkhani 2
  • Seyed Javad Miri 3
  • Seyed Hosein Sadjadi 4
1 Department of Islamic Philosophy and Theology. North Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran.
2 Department of Philosophy, North Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran.
3 Department of Islamic Philosophy and Theology. North Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran. Department of Sociology. Institute of Humanities and Cultural Studies . Tehran. Iran.
4 Department of Islamic Philosophy and Theology. North Tehran Branch. Islamic Azad university. Tehran. Iran.
چکیده [English]

According to Farid Alatas, the theory of state formation of Ibn Khaldun has provided the means to understand the rise and fall of many pre-modern states; in such a way that his approach can be applied to special historical cases. Ibn Khaldun has explained the formation and decline of states based on the cycle struggle between two types of pastoral nomadic and sedentary societies. Theory of Ibn Khaldun lacks an economic system. For this reason, Farid Alatas has tried to take the methods of production from Karl Marx and integrate them into Ibn Khaldun's theory. The purpose of this study is to explain the rise of the Ottoman Empire in Khaldunin Farid Alatas's reading. The method of this study is documentary _ library. According to the stady’s results obtained in a descriptive _ analytical manner, In view of Farid Alatas The Ottoman Empire has been established in terms of interaction between pastoral nomadic and sedentary societies interactions, and in this area of the Ottoman Empire is related to the Muqaddimah of Ibn Khaldun. Therefore, Farid Alatas by adopting the theoretical framework of Ibn Khaldun has argued the relationship between the pastoral nomadic mode of production on the one hand and the Asiatic mode of production and The prebendal feudal mode of production on the other hand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ottoman Empire
  • Mode of production
  • Farid Alatas
  • Ibn Khaldun's theory of state formation

Creative Commons License

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0

  1. ابن‌خلدون، 1421ه‍، مقدمه، بیروت، دارالفکر.‌
  2. اینالجیق، خلیل، 1388، امپراتوری عثمانی: عصر متقدم 1300-1600، ترجمه کیومرث قرقلو، تهران، بصیرت.
  3. باتامور، تام، 1396، فرهنگ‌نامۀ اندیشۀ مارکسیستی، ترجمه اکبر معصوم بیگی، تهران، نگاه.
  4. دورکیم، امیل، 1359، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه حسن حبیبی، تهران، قلم.
  5. شاو، استانفورد جی،1370، تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه جدید: امپراتوری غازی‌ها: ظهور و سقوط امپراتوری عثمانی 1808-1280، ترجمه محمود رمضان‌زاده، جلد 1، مشهد، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
  6. لمبتون، آن کاترین سواین فورد ، 1366، ساختار درونی امپراتوری سلجوقی: تاریخ ایران کمبریج، جلد 5، ترجمه حسن انوشه، تهران، امیرکبیر.
  7. وبر، ماکس، 1398، اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهری و دیگران، تهران، سمت.
  8. Alatas, Seyed Farid, 2014, Applying ibn khaldun: The recovery of a lost tradition in sociology, Routledge.
  9. Andreski, S. 1969, The Uses of Comparative Sociology, Berkeley and Los Angeles, University of California Press.
  10. Akat, Asaf Savas, 1981, “Proposal for a Radical Reinterpretation of the Asiatic Versus the European Social Formation”, in Anouar Abdel Malek, ed. The Civilization Project : The Visions of The Orient, Mexico City: El Colegio de Mexico, 69-79.
  11. Baali, F and Wardi, A, 1981, Ibn Khaldun and Islamic Thought-Styles, Boston:G. K, Hall.
  12. Bacon, E.E, 1954, “Types of Pastoral Nomadism in Central and Southwest Asia”, South Western Journal of Anthropology, 10(1), 44-68.
  13. Baer, G. 1970, “The Administrative, Economic and Social Functions of Turkish Guilds”, International Journal of Middle East Studies, 1(1), 28-50.
  14. Gellner, Ernest, 1981, Muslim Society, CambridgeUniversity,Cambridge.
  15. Gibbons, Herbert Adams, 1916, The Foundation of the Ottoman Empire: A History of the Osmanlis up to the Death of Bayezid I (1300-1403) , Oxford: Clarendon Press.
  16. Inalcik, H, 1969, “Capital Formation in the Ottoman Empire”, Journal of Economic History, 29,pp. 97-140.
  17. Keyder, C. 1976,“The Dissolution of the Asiatic Modes of Production”, Economy and Society, 5 (2), pp.178-96.
  18. Koprulu, M. Fuat, 1992, The Origins of the Ottoman Empire, ed. and tr.G. Leiser, Albany State University of New York Press.
  19. Koprulu, M.Fuat, 1993, Islam in Anatolia after the Turkish Invasion, ed. and tr. G. Leiser, Salt Lake City: University of Utah Press.
  20. Krader, L, 1963, Social Organisation in Mongol-Turkic Pastoral Nomads, The Hague, Mouton.
  21. Lewis, B, 1968, The Emergence of Modern Turkey, London, Oxford University press.
  22. Lowry, Heath W, 2003, The Nature of the Early Ottoman State, Albany: State University of New York Press.
  23. Mandel, E, 1968, Marxist Economic Theory, tr.B. pearce, London , Merlin Press.
  24. Marx, K. 1970a, Capital, Vol.3, London, Lawrence and Wishart.
  25. Marx, K. 1970b, A Contribution to the Critique of Political Economy , Moscow, Progress Piblisher.
  26. Owen, Roger, 1981, The Middle East in the World Economy, 1800-1914, London and New York, Methuen.
  27. Spooner, B, 1971,“Towards a Generative Model of Nomadism”, Anthropological Quarterly, 44 (3), pp.198-210.
  28. Wittek, p, 1938, The Rise of the Ottoman Empire, London, Royal Asiatic Socie