Acquaintance with the deviant flow of exaggeration (Gholow) during the Imamate of Imam Hasan Askari, while it sheds some light on the atmosphere of his time, can also be effective in clarifying the way imams deal with dangerous deviations such as exaggeration. The question that is raised here is as follows: Can anyone be introduced as Ghali during the time of Imam Hasan Askari? If the answer is positive, has there been an encounter between Imam and Ghulat? Analyzing the above topic with a descriptive and analytical method shows that, contrary to the assumptions of some writers and researchers, many of those who were introduced as the Ghulat of the time of Imam Hassan Askari, are actually the Ghulat of the time of Imam Hadi. This mistake happened because the title in "Ikhtiyar Ma'refah al-Rijal" or "Rajal al-Kashi" as "Ghulat in the time of Imam Hasan Askari" is a wrong title and originally this title should be "Ghulat in the time of Imam Hadi". Of course, this does not mean that during the period of Imam Hasan Askari, there were no Ghalis. In this period, except for the Ghulat, whose exaggeration (Gholow) started from the period of Imam Hadi and even from the time of Imam Javad and sometimes continued until the period of minor occultation (Gheibat Suqra), we see the presence of some believers in Tafwiz in some areas, and there are few narrations about the encounter of Imam Hassan Askari with them.
ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، ( 1379). مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، قم، علامه.
ابن صباغ مالکی، (1422ق). الفصول المهمه، قم، دار الحدیث.
ابن صوفی نسابه، (1422ق). المجدی فی انساب الطالبیین، قم، مکتبه آیت الله المرعشی النجفی.
ابن غضائری، حسین، (1422ق). رجال ابن غضائری، قم، دار الحدیث.
ابن مشهدی، محمد، (1419ق). المزار الکبیر،قم، قیوم.
ابن منظور، محمد بن مکرم، (1405ق). لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
ابن ندیم بغدادی، (بیتا)، فهرست، بیجا، بینا.
احمدی کچایی، مجید و روح الله ترابی میبدی، (1393). رفتارشناسی امام هادی و امام عسکری(ع)در تقابل با جریانهای انحرافی تا دورۀ غیبت، فصلنامه علمی ترویجی پژوهش های مهدوی، سال سوم، شماره 11، ص 27- 48.
اربلی، علی بن عیسی، (1421ق). کشف الغمه، قم، رضی.
اردبیلی، محمد بن علی، (1403ق). جامع الروات، بیروت، دار الاضواء.
استرآبادی، محمد بن علی، (1422ق). منهج المقال، قم، آل البیت(ع).
اسد حیدر، (1422ق). الإمام الصادق و المذاهب الأربعة، بیروت، دارالتعارف.
اشعری قمی، سعد بنعبدالله، (1360ش). المقالات و الفرق، بیجا، علمی و فرهنگی.
اعرجى کاظمى، محسن بن حسن، (1415ق). عدة الرجال، قم، اسماعیلیان.
امام حسن عسکری، (1409ق). تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، قم، مدرسة الامام المهدی(ع).
برقی، احمد بن محمد، (1342)، الرجال، تهران، دانشگاه تهران.
جعفری، سید محمدمهدی، (1381ش). دائرة المعارف تشیع، مدخل تشیع، تهران، نشر شهید محبی.
جوهری، اسماعیل بن حماد، (1376). الصحاح، بیروت، دارالعلم للملایین.
حاجی زاده، یدالله، (1394). جریان فکری غلو در عصر غیبت صغری و نقش حضرت حجت(عج) در معرفی غالیان، فصلنامه علمی- پژوهشی مشرق موعود، سال نهم، شماره 36 ، ص 125- 148.
حاجیزاده، یدالله و حسین رحمانی، (1390). تحلیلی بر فرقههای عصر امام هادی و امام عسکری(علیهما السلام) و موضع گیری امامان(ع)، شکوه سامرا، تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، ص 287- 307.
حاجیزاده، یدالله، (1396). مواجهه فکری و عملی امام هادی(ع) با جریان فکری غلو، دو فصلنامه علمی- ترویجی سخن تاریخ، سال یازدهم، شماره بیست و ششم، ص 193-220.
حائری مازندانی، محمد بن اسماعیل، (1416ق). منهج المقال، قم، آل البیت(ع).
__________، (1417ق). فهرست، بیجا، موسسه نشر الفقاهه.
عاملی، سید محسن امین، (1425ق). أعیان الشیعة، بیروت، دار التعارف.
عطاردی، عزیزالله، (1410ق). مسند الامام الهادی(ع)، مشهد، آستان قدس رضوی.
فراهیدی، خلیل بن احمد، (1409ق). العین، قم، دارالهجره.
قاضیخانی، حسین، (1400). امام حسن عسکری(ع) در مواجهه با چالشهای عصر امامت، فصلنامه علمی- پژوهشی مشرق موعود، سال پانزدهم، شماره ششم، ص 65- 81.
قرشی، باقر شریف،(1371). تحلیلی از زندگانی امام هادی(ع)، مشهد، آستان قدس رضوی.
قهپایى، عنایةالله، (1364ش). مجمع الرجال، قم، اسماعیلیان.
کریم زاده، ریحانه و رضیه سادات سجادی، (1394ش). بررسی تطبیقی دیدگاه و نحوه تعامل امامین عسکریین(علیهماالسلام) با فرق مذاهب و جریانهای فکری معاصر آنان، پژوهش نامه مذاهب اسلامی، سال دوم، شماره چهارم، ص 75-97.
کلینی، محمد بن یعقوب، (1362ش). کافی، تهران، اسلامیه.
مامقانی، عبدالله، (بیتا). تنقیح المقال فی علم الرجال، بیجا، بینا.
مجلسی، محمد باقر، 1363، بحارالانوار، تهران، اسلامیه.
مسعودی، علی بن حسین، (1426ق). اثبات الوصیه، قم، انصاریان.
__________، (بیتا). التنبیه و الاشراف، قاهره، دار الصاوی.
__________، (1409ق). مروج الذهب و معادن الجوهر، قم، دارالهجره.
مشهدی، محمد، (1419ق). مزار الکبیر، قم، قیوم.
مفید، محمد بن محمد بن نعمان، (1413ق). الارشاد، قم، کنگره شیخ مفید.
_________، (1414ق). تصحیح اعتقادات الامامیه، بیروت، دار المفید.
موصلی، شرف الدین ابی محمد، (1422ق). مناقب آل محمد، بیروت، موسسه الاعلمی.
نجاشى، احمد بن على، (1365) رجال النجاشی، قم، جماعة المدرسین.
نجف، مهدی، (1407ق). الجامع لرواه اصحاب الامام الرضا(ع)، مشهد، الموتمر العالمی للاامام الرضا(ع).
نوبختی، حسن بن موسی، (1404ق). فرق الشیعة، بیروت، دارالاضواء.
نیشابوری، محمد بن فتال، (1423ق). روضه الواعظین، قم، دلیل ما.
Hajizadeh, Y. (2024). Ghulat of the time of Imam Hasan Askari and notice of a mistake. 10- Discourse of History, 18(45), 49-70. doi: 10.22034/skh.2023.14702.1361
MLA
Hajizadeh, Y. . "Ghulat of the time of Imam Hasan Askari and notice of a mistake", 10- Discourse of History, 18, 45, 2024, 49-70. doi: 10.22034/skh.2023.14702.1361
HARVARD
Hajizadeh, Y. (2024). 'Ghulat of the time of Imam Hasan Askari and notice of a mistake', 10- Discourse of History, 18(45), pp. 49-70. doi: 10.22034/skh.2023.14702.1361
CHICAGO
Y. Hajizadeh, "Ghulat of the time of Imam Hasan Askari and notice of a mistake," 10- Discourse of History, 18 45 (2024): 49-70, doi: 10.22034/skh.2023.14702.1361
VANCOUVER
Hajizadeh, Y. Ghulat of the time of Imam Hasan Askari and notice of a mistake. 10- Discourse of History, 2024; 18(45): 49-70. doi: 10.22034/skh.2023.14702.1361