One of the fundamental and important issues in understanding the social and political situation of any society is to examine and study the structure and status of the educational institutions of that society. In other words, the educational status and structure of each society is the foundation of its social and political developments; Therefore, its correct study can lead to a better understanding of the social and political structure of that society in different time periods. The educational situation of Gilan in the contemporary period, due to the lack of related documents, has been paid less attention by contemporary history researchers. Therefore, according to the importance of the subject, the present research tries to study the comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods by relying on the documents and letters of the Qajar and Pahlavi periods and with a descriptive-analytical method. The findings of the current research indicate that the educational structure of Gilan, which was mostly managed in a traditional way until the early decades of the Qajar period, has taken a step towards modernization since the middle of this period and in line with other regions of the country. In the post-constitutional years and especially during the Pahlavi period, this process has gained more intensity and speed and has experienced many ups and downs due to the political atmosphere of the society.
سرنا، کارلا (1362). سفرنامه مادام کارلا سرنا؛ آدمها و آیینها در ایران. ترجمه اصغر سعیدی. تهران: کتابفروشی زوار.
شوشتری، سید نورالله (1377). مجالس المؤمنین. جلد دوم. چاپ چهارم. تهران: کتابفروشی اسلامیه.
صدیق، عیسی (1355). دوره مختصر تاریخ فرهنگ ایران. چاپ شانزدهم. تهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
صدیق، عیسی(1340). یادگار عمر: خاطراتی از سرگذشت دکتر عیسی صدیق. جلد اول. چاپ دوم. تهران: شرکت سهامی طبع کتاب.
صفرمحمدی گرفمی، مریم (1396). نقش زنان در تعلیم و تربیت از مشروطه تا پایان پهلوی اول (با رویکرد بر گیلان). استاد راهنما طاهره شمسی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته ایرانشناسی، پژوهشکده گیلانشناسی دانشگاه گیلان.
صفوت، محمد علی (1329). تاریخ فرهنگ آذربایجان. قم: چاپخانة قم.
ضمیری، محمدعلی (1377). تاریخ آموزش و پرورش ایران و اسلام. چاپ هفتم.شیراز: نشر ساسان.
طاهراحمدی، محمود (1378). «سیر تحول برنامه تحصیلی از مشروطه تا پایان سلطنت رضا شاه». گنجینه اسناد. شمارة 35و36. صص 30-46.
طیفوری، وحید؛ اکبری، صادق (1396). بررسی جمعیت و گزیدة شاخصهای جمعیتی استان گیلان: سالهای 95-1345. رشت: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان گیلان، معاونت آمار و اطلاعات.
عمادی، علی (1399). «ایران کمتر از 19 میلیون؛ نخستین سرشماری نوین در کشور در سال 35 انجام شد». روزنامه همشهری. شمارة 51. 8 مهر.
فخرائی، ابراهیم (1371). گیلان در جنبش مشروطیت. تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
فرهنگمهر، محمد (1369). «بررسی جمعیت استان گیلان». تهران: انتشارات پاژنگ.
قاسمیپویا، اقبال (1377). مدارس جدید در دورة قاجاریه: بانیان و پیشروان . تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مجمل التواریخ و القصص(1318). تصحیح ملک الشعرای بهار. به همت محمد رمضانی. تهران: خاور.
محبوبی اردکانی، حسین (1370). تاریخ مؤسسات تمدّنی جدید در ایران. ج 1. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
«محمدعلی تربیت تبریزی طاب الله ثراه: شرح حال وی» (1318). ارمغان. دوره بیستم. شماره 7و8. صص 433-439.
مرعشی، میر سید ظهیرالدین (1345). تاریخ طبرستان، رویان و مازندران. با مقمدمه محمد جواد مشکور. به کوشش محمد حسین تسبیحی. تهران: مؤسسه مطبوعاتی شرق.
مرعشی، سید ظهیرالدین (1364). تاریخ گیلان و دیلمستان. تصحیح و تحشیه منوچهر ستوده. چاپ دوم. تهران: انتشارات اطلاعات.
معین، محمد (1348). «شرح حال دکتر محمد معین». وحید. شمارة 75. صص 327-334.
موقر، مجید (1312). «مجله مهر و سبب نگارش آن» . مهر. سال اول. شماره 1. صص 4-3.
میرزا ابراهیم (1355/2535). سفرنامه استرآباد، مازندان و گیلان. تصحیح مسعود گلزاری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
وحید دستگردی، حسن (1355/2535). مقالات تربیت: مقالههای فارسی محمد علی تربیت ادیب آذربایجانی. به کوشش حسن صدیق. تهران: دنیای کتاب.
یزدانی، مرضیه (1377). «تاریخچه معارف در ایران، بازخوانی گزارشی از رویکرد ایرانیان به گسترش فرهنگ و ایجاد مؤسسات آموزشی». گنجینه اسناد. شماره 31و32. صص 10 -23.
Wilber, Donald (1975). Riza Shah Pahlavi. The resurrection and reconstruction of Iran 1878-1944. Exposition pr of Florida.
Dadbakhsh, M. (2024). A comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods. 10- Discourse of History, 18(45), 71-94. doi: 10.22034/skh.2023.14223.1333
MLA
Dadbakhsh, M. . "A comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods", 10- Discourse of History, 18, 45, 2024, 71-94. doi: 10.22034/skh.2023.14223.1333
HARVARD
Dadbakhsh, M. (2024). 'A comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods', 10- Discourse of History, 18(45), pp. 71-94. doi: 10.22034/skh.2023.14223.1333
CHICAGO
M. Dadbakhsh, "A comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods," 10- Discourse of History, 18 45 (2024): 71-94, doi: 10.22034/skh.2023.14223.1333
VANCOUVER
Dadbakhsh, M. A comparative study of the educational situation of Gilan in the Qajar and Pahlavi periods. 10- Discourse of History, 2024; 18(45): 71-94. doi: 10.22034/skh.2023.14223.1333