جایگاه اصحاب ایرانی امام جواد (ع) در علم حدیث با تأکید بر کتب اربعه شیعه

نویسندگان

1 استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان.

2 دانشجوی دکترای تاریخ تشیع دانشگاه اصفهان.

چکیده

امامان شیعه بر اثر اوضاع اجتماعی حاکم بر جامعه‌شان، برنامه‌ای برای ارشاد و هدایت مردم روزگار خود و تمدن‌سازی پیش گرفتند و به فرهنگ‌سازی و تربیت شاگردان بسیار، همّت گماردند تا مدنیّت اسلامی ماندگار شود. امام جواد (ع) نیز در این میان برای دست‌یابی به چنین هدف‌هایی، شاگردانی تربیت کرد که برخی از آنان ایرانی‌تبار بودند. این گروه بیش‌تر، راوی حدیث و ناقل اندیشه‌های ناب تشیع به شمار می‌رفتند که آثار و روایات بسیاری در این زمینه از آنان بر جای مانده است. بسیاری از این روایات، فقهی‌اند و آنها را در کتاب‌های چهارگانه شیعیان می‌توان یافت. این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی از طریق مطالعه کتاب‌خانه‌ای، به پرسش‌های زیر پاسخ می‌گوید:
1. چند تن از اصحاب ایرانی امام جواد (ع) در زمینه حدیث و روایت از دیگران فعال‌تر بوده‌اند؟
2. آیا یاران ایرانی امام جواد (ع) در زمینه حدیث شیعه آثاری پدید آورده‌اند؟
3. چند روایت (مستقیم یا به واسطه امام جواد (ع) و دیگر امامان) در چه موضوعی، از اصحاب ایرانی امام جواد (ع) در کُتب اربعه آمده است؟
4. چند درصد از روایات کتب اربعه، از طریق یاران ایرانی امام جواد (ع) نقل شده است؟

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Position of the Iranian Companions of Imam Javad (AS) in Hadith With an emphasis on Shia Four Books

نویسندگان [English]

  • Asghar Montazer al-Qa’im 1
  • Mohammad Ali Chelongar 1
  • Fereshteh Busa’idi 2
1 Faculty member of history department in University of Isfahan.
2 Ph. D. student of history department in University of Isfahan.
چکیده [English]

Shia Imams for the reason of social situations, had a plan for civilization as well as leading and guiding people of their own period and endeavored to bring up many students in order to eternize Islamic civilization. Imam Javad (AS) also for achieving such a goal brought up students whose some were from Iran. They were narrators of hadith and conveyers of Shia pure thoughts that remained many works and narrations about them. Many of these narrations are juridical and are found in Shia Four Books. This study answers following questions through library study and in an analytic-descriptive method:
1- How many companions of Imam Javad (AS) were more active in the field of Hadith and narration?
2- Do the Iranian companions of Imam Javad (AS) have works in the field of Shia Hadith?
3- How many narrations (directly or indirectly by Imam Javad(AS) or other Imams) are in the Four Books that narrated by Iranian companions of Imam Javad (AS)?
4- How many percent of the Four books narrations are narrated by the Iranian students of Imam Javad(AS)?

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iranian companions of Imams (AS)
  • Imam Javad (AS)
  • knowledge of hadith
  • narration
  • the Four Books