منابع تاریخی مسیحیان سریانی از صدر اسلام تا پایان دوره اموی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد تاریخ اسلام، دانشگاه باقر العلوم (ع) قم، ایران،

چکیده

با آغاز فتوحات اسلامی سریانی‌زبانان عراق، شامات و غرب ایران به بازتاب این درگیری‌ها و سپس توصیفاتی از اسلام و مسلمانان در نگاشته‌های خویش پرداختند که هر روز بیشتر مورد توجه و استفاده پژوهشگران تاریخ صدر اسلام قرار می‌گیرند. با توجه به اهمیت تبیین بافتار تاریخی پیدایش این متون، نقاط قوت و ضعف، و سیر تطور این متون در بهره‌گیری از آن‌ها، نوشتار پیشِ رو به روش توصیفی-تحلیلی به این مهم پرداخته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد این نگاشته‌ها در مقایسه با منابع تاریخی اسلامی و نیز سایر منابع غیراسلامی از مزیت‌هایی چون نزدیکی زمانی نویسندگان به رخدادهای گزارش‌شده، نگاه بیرونی به اسلام و مسلمانان، زندگی در جامعه اسلامی و داشتن اطلاعات دست‌اول، برخورداری از اطلاعات بیشتر در مقایسه با سایر منابع غیراسلامی، برخوردارند. اما نقاط ضعف آن‌ها را در در دسترس نبودن همه این متون، داشتن ماهیت دینی و جدلی، جانبداری‌های فرقه-ای و تصویر نادرست و اغراق‌آمیز از اسلام و مسلمانان جستجو کرد. پیدایش و تطور این متون تا پایان دوره اموی را می‌توان در چهار مرحله زیر مورد بررسی قرار داد: یکم: اشاره پراکنده به فتوحات؛ دوم: نخستین اشارات به اسلام و نخستین تلاش‌ها برای تبیین فلسفه فتوحات؛ سوم: واکنش به سیاست‌های اسلامی-عربی‌سازی عبدالملک‌بن مروان؛ چهارم: واکنش‌ به تثبیت حکومت و دین در دوره عبدالملک و پس از آن. از مرحله چهارم روابط اجتماعی، سیاسی و الاهیاتی گسترده‌تری میان مسلمانان با مسیحیان سریانی صورت می‌گیرد و در نتیجه جزئیات بیشتری از اسلام و جامعه اسلامی در این متون پدیدار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Historical sources of Syriac Christians from the beginning of Islam to the end of the Umayyad period

نویسنده [English]

  • Seyyed Mohammad Soltani
چکیده [English]

With the beginning of the Islamic conquests, Syriac-speaking people of Iraq, Shamat and western Iran began to reflect these conflicts and then describe Islam and Muslims in their writings, which are more and more used by early Islamic history researchers. Considering the importance of explaining the historical context of the emergence of these texts, their strengths and weaknesses, and the evolution of these texts in using them, the following article has addressed this issue in a descriptive-analytical way. The results of the research show that these writings compared to Islamic historical sources as well as other non-Islamic sources have advantages such as the time proximity of the authors to the reported events, an external view of Islam and Muslims, living in an Islamic society and having first-hand information. First, they have more information compared to other non-Islamic sources. But he searched for their weak points in the unavailability of all these texts, religious and polemical nature, sectarian biases and false and exaggerated image of Islam and Muslims. The origin and development of these texts until the end of the Umayyad period can be analyzed in the following four stages: 1st: scattered references to the conquests; Second: the first references to Islam and the first attempts to explain the philosophy of conquests; Third: reaction to the localization policies of Abd al-Malik Ibn Marwan (trying to show Islamic and Arabic elements in Diwans, coins, etc.); Fourth: The reaction to the consolidation of government and religion during the period of Abdul Malik and after that. From the fourth stage, wider social, political and theological relations between.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Syriac texts
  • non-Islamic sources
  • the early history of Islam
  • the Prophet of Islam (PBUH)
  1. منابع

    • رضاخانی، خداداد؛ امیری باوندپور، سجاد، ترجمه و تعلیقات بر رویدادنامه سریانی موسوم به رویدادنامه خوزستان؛ روایتی از آخرین سال‌های پادشاهی ساسانی، تهران: حکمت سینا، ۱۳۹۵.
    1. Brock, Sebastian P., “Ishocyahb III of Abiabene,” in Encyclopedic Dictionary of the Syriac Heritage, ed. Sebastian Brock, Aaron Butts, George Kiraz, and Lucas Van Rompay, Piscataway, N.J.: Gorgias, 2011.
    2. ________________, ‘Syriac Sources for Seventh Century History’, Byzantine and Modern Greek Studies 2, 1976, pp. 17-36.
    3. ________________, ‘Syriac Views of Emergent Islam’, in G.H.A. Juynboll, ed., Studies on the First Century of Islamic Society, 1982, pp. 9-21.
    4. Crone, Patricia and Cook, Michael. Hagarism: The Making of the Islamic World. Cambridge University Press, 1977.
    5. Debié, Muriel , "The Eastern Provinces of the Roman Empire in Late Antiquity" , in The Syriac WorldDaniel King, Abingdon: Routledge, 2019.
    6. Debié, Muriel. " Muslim-Christian Controversy In An Unedited Syriac Text Revelations And Testimonies About Our Lord’s Dispensation". The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    7. Garstad, Benjamin. Apocalypse of Pseudo- Methodius: An Alexandrian World Chronicle. Harvard University Press, 2012.
    8. Grypeou, Emmanouela. “Introduction". The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    9. Gzella, Holger, "The Syriac language in the context of the Semitic languages", in The Syriac WorldDaniel King, Abingdon: Routledge, 2019.
    10. Howard-Johnston, James. Witnesses to a world crisis: Historians and histories of the Middle East in the seventh century. Oxford University Press, 2010.
    11. Hoyland, Robert G. Seeing Islam as Others Saw it: A survey and analysis of the Christian; Jewish and Zoroastrian writings on Islam, Princeton, 1997.‏
    12. In God's path: The Arab conquests and the creation of an Islamic empire. Oxford University Press, 2015.‏
    13. Nevo, Yehuda D., and Judith Koren. Crossroads to Islam: the Origins of the Arab religion and the Arab state. Prometheus Books, 2003.
    14. Palmer, Andrew. “Āmīd In The Seventh-Century Syriac Life Of Theodūṭē”. The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    15. The Seventh Century in the West- Syrian Chronicles. Liverpool: Liverpool University Press, 1993.
    16. Penn, Michael Philip. Envisioning Islam: Syriac Christians and the Early Muslim World. University of Pennsylvania Press, 2015a.
    17. When Christians First Met Muslims. University of California Press, 2015b.
    18. Reinink, Gerrit J. “Bible and Qurʼan in Early Syriac Christian-Islamic Disputation,” in Christians and Muslims in Dialogue in the Islamic Orient of the Middle Ages, edited by Martin Tamcke, Beirut: Ergon Verlag, 2007: 57–72.
    19. “Political Power And Right Religion In The East Syrian Disputation Between A Monk Of Bēt Ḥālē And An Arab Notable”. The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    20. Shoemaker, Stephen J. The Death of a Prophet. University of Pennsylvania Press, 2012.‏
    21. Suermann, Harald. " Copts And The Islam Of The Seventh Century". The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    22. Taylor, David G. K. , "The Coming of Christianity to Mesopotamia" , in The Syriac WorldDaniel King, Abingdon: Routledge, 2019.
    23. Van Ginkel, Jan J. " The Perception And Presentation Of The Arab Conquest In Syriac Historiography: How Did The Changing Social Position Of The Syrian Orthodox Community Influence The Account Of Their Historiographers?". The Encounter of Eastern Christianity with Early Islam. Leiden, The Netherlands: Brill, 2006.
    24. William Wright, Catalogue of Syriac Manuscripts in the British Museum Acquired Since the Year 1838, London: Longman, 1870.
    25. Winkler, Dietmar W. , "The Syriac Church Denominations" , in The Syriac WorldDaniel King, Abingdon: Routledge, 2019.
    26. Witakowski, Witold . The Syriac Chronicle of Pseudo-Dionysius of Tel-Marē: A Study in the History of Historiography. Acta Universitatis Upsaliensis: Studia Semitica Upsaliensia, 1987.
    27. Wood, Philip , "Historiography in the Syriac-Speaking World, 300–1000" , in The Syriac WorldDaniel King, Abingdon: Routledge, 2019.